Cukier – czy naprawdę jest taki niebezpieczny?

Wokół cukru narosło wiele mitów żywieniowych. Chociaż prawdą jest, że nie należy go spożywać w nadmiarze i może prowadzić do rozwoju chorób cywilizacyjnych, istnieje jednak również tzw. zdrowy cukier, czyli na przykład fruktoza, występująca naturalnie w owocach. Jaki jest wpływ cukru na organizm człowieka i czy istnieje bezpieczna ilość, którą można spożywać bez obawy o zdrowie?

Wartości odżywcze cukru

Wartości odżywcze cukru stanowią sedno problemu i podstawę jego krytyki, bowiem nie zawiera ich on wcale. Oznacza to, że zjadając przykładowo jedną łyżeczkę stołową białych kryształków, dostarcza się do organizmu wyłącznie kalorie i żadnych witamin, składników mineralnych ani enzymów. Co więcej, cukry proste, takie jak na przykład miód, powodują bardzo szybkie skoki poziomu glukozy we krwi i równie dynamiczne spadki – w praktyce oznacza to, że po zjedzeniu słodyczy, które mają przecież dużo kalorii, sytość będzie się czuło wyłącznie przez chwilę, a po niedługim czasie organizm będzie domagał się kolejnej porcji pokarmu.

Cukier – jaki wpływ ma na organizm?

Spożywanie dużej ilości cukrów prostych, a więc tych występujących powszechnie w miodzie, słodyczach, wypiekach czy białym pieczywie, ma negatywny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Przede wszystkim, zwiększa ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości, a co za tym idzie, także chorób serca czy układu pokarmowego. Dodatkowo, dieta wysokocukrowa w znacznym stopniu zwiększa podatność zębów na próchnicę, a sam cukier jest doskonałą pożywką dla bakterii i grzybów, jego nadmierne spożywanie może więc przyczyniać się do występowanie stanów zapalnych, nie tylko w jamie ustnej.

Czy cukier trzeba wyeliminować całkowicie?

Absolutnie nie. Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje spożywanie maksymalnie 25 gramów cukru dziennie, co odpowiada 6 łyżeczkom i jest bezpieczną ilością. Należy pamiętać, że cukry złożone, czyli występujące w owocach lub pełnoziarnistym pieczywie, są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, stanowią bowiem główne źródło energii dla mózgu. Cukru nie trzeba więc zupełnie eliminować z diety, trzeba natomiast rozważniej dobierać źródła tego składnika pokarmowego.

Close